Zsuzsával beszélgetünk, a rendeljitt.hu egyik felhasználójával, hogy miért ezt a platformot választotta a vállalkozása értékesítéséhez segítségül.
Miért ezt a platformot választotta?
Ez a döntés egy részletes és aprólékos kutatási folyamat eredménye volt. Több vendéglátó szoftvert is kipróbáltunk, de azok leginkább a nyilvántartási, készletgazdálkodási folyamatokat segítették. Nekem azokon túl és leginkább az értékesítést, rendelésfelvételt, kapcsolattartást, ügyfelek nyilvántartását és az ehhez tartozó folyamatok menedzselését kellett megszerveznem, automatizálnom. Ebből az irányból kerestem szoftvert, platformot és a rendeljitt.hu-t találtam a legtökéletesebbnek.
És miért ez volt a legtökéletesebb? Van sok más szereplő a piacon, akik ilyen megoldásokat kínálnak. Sőt egészen nagy szereplők is más kiegészítő szolgáltatásokkal, futárokkal stb...
Igen, megvizsgáltam azokat a platformokat is, de úgy éreztem, hogy a folyamataimnak csak egy részét fednék le. Egyszerűen nem tudtam magamat belepréselni az általuk nyújtott keretekbe. Cukrász vagyok. Házhoz szállítással és személyes átvétellel is egyaránt kiszolgálok. Különböző cukor, glutén, tejmentes és vegán tortákat készítek és magánszemélyeknek és vendéglátó egységeknek értékesítek. A kényelmem, a hatékonyságom növelése, az ügyfeleim kényelme és elvárásaik a rendelési folyamatokra, az azonnali informálásra, fizetési és így online fizetési lehetőségekre vonatkozólag megkövetelte, hogy ezt a digitális fejlesztést végrehajtsam. Nem találtam olyan rendszert, platformot, szoftvert, ami minden igényeimnek megfelelt volna.
Többen döntöttek úgy, hogy egy webáruházat alakítanak át és töltenek fel a termékeikkel. Neked ez nem lenne jó megoldás?
Ez nekem is megfordult a fejemben. De ez csak távolról jó ötlet. Egy webáruház motor arra tökéletes, hogy rendeljek egy cipőfűzőt, de egy wendéglátós webáruháznak, ha szabad ilyen kifejezéssel élni, sokkal több mindent kell tudnia. Ha enni akarsz, akkor most akarsz enni. Fél óra múlva megkapni az ételt és nem két nap múlva. Az sem mindegy, hogy az étel, amit rendelsz az abbana pillanatban van-e vagy feleslegesen fizeted ki online. Az üzleted sem mindig fogadhat rendelést és az sem mindegy, hogy aznapra vagy más napra mikortól, meddig vagy hogyan fogadja be a rendelést és az is fontos, hogy meddig viszed el az ételt mennyi idő alatt. Mikorra fog odaérni és mennyi lesz a szállítás díj. Más a díj 500 méterre és más 6 kilométerre. Ezt nem lehet feladni átalánydíj kiscsomag futárral. És sokan rendelnek adott napra adott ételt és ezt a rendelés leadásakor ki is akarják fizetni online. Ezek egy részét tudják a nagy platformok. Az összes többit nem. És nem beszélek arról, hogy bonyolult összerendeléseket, kombinációkat kellene megvalósítani egy ilyen vendéglátós webáruházban. Pl. fröccs, milyen borból, készüljön. Vannak alap áras borok, feláras borok. Vagy főzeléket milyen feltéttel, vagy főételt, milyen körettel rendelhetnek. Kellenének előfizetési funkciók, stb. Nem is akarom tovább ragozni.
Saját fejlesztésű rendszeren, szoftveren nem gondolkodtál?
De igen. Mikor felismertem azt a problémát, elmondtam ezt és az igényeimet egy szoftverfejlesztőnek. Elmosolyodott és azt mondta, hogy ez kb. Fél évnyi meló és sok millió Forint. Eléggé magam alatt voltam. Ekkor találkoztam a rendeljitt.hu-val. Ekkor még tesztelési fázisban voltak és keresték azokat az ügyfeleket, akik hajlandóak velük szóba állni. Fenntartásokkal álltam hozzájuk, de meggyőzött a szoftver és a lehetőségei. Már ez is elegendő lett volna ahhoz, hogy Őket válasszam, de valahol, az egyik hirdetésükben, vagy irományukban azt ígérték, hogy ha van olyan kérésem, mint fejlesztési javaslat, ami a platform szolgáltatását javítja, támogatja annak felhasználhatóságát, specializálhatóságát, akkor örömmel elkészítik ezt a fejlesztést ingyen.
Azért ez egy meglepő ajánlat, nem?
Rákérdeztem. Elmondtam, hogy mit is szeretnék és milyennek kellene lennie. A válasz az volt, hogy már majdnem olyan, mint amit szeretnék, de jó ötlet, így leprogramozzák.
Mit kért tőlük?
Mivel cukrász vagyok, így vezérelnem kell, hogy hány nappal előre, hány óráig érkezzen be a megrendelés. Ez volt az egyik legfontosabb igényem. Nem tudok másnapra tortát varázsolni. Ehhez idő kell. A másik érzékeny pont a házhoz szállítás. Tortát akár 40 kilométerre is elszállítom, de ennek költsége van. Sőt ez az igazi gond. Több sávban szeretném megadni, hogy adott távolságra mennyi a szállítási költség, a minimális rendelési érték, az ingyenes limit. És a legfontosabb, hogy ez ne csak egy weboldalon szerepeljen, hanem egy rendszer automatikusan számolja a kosárba rakáskor és ha minden megfelel automatikusan ki lehessen fizetni online is. Fontos volt, hogy a házhoz szállítást is lehessen úgy időzíteni, hogy én adhassam meg a kereteket, hogy mikor kérheti az ügyfél és ez is legyen automatikus, hogy ne kelljen kockás füzetbe írogatnom a részleteket. Egyáltalán ne is kelljen már semmit kézzel rögzítenem, nyilvántartanom.
És ezek megvalósultak?
Igen. Beletelt néhány hétbe, de megcsinálták. Gyakorlatilag annyira teljes a rendszer, hogy az értékesítésre, rendelés felvételre nincs gondom. A reklám, közösségi marketing, hirdetések, PR az én feladatom, de minden rendeléssel értékesítéssel kapcsolatos igényemet kiszolgálja. Csipog a zsebemben a telefon, ha megrendelés jön. Egy gombnyomás a képernyőn és látom a történéseket. Oda sem kell rá figyelni. Olyan funkciói is vannak, amiket nem használok, vagy soha eszembe nem jutott volna használni, de látom az értelmüket és egyre többet használok azok közül.
És mennyit kértek midezért?
Sikerdíjért dolgoznak. Jutalékért. 5%+ Áfa-t kérnek forgalmi jutaléknak és 2,95%+Áfa-t az online fizetés jutalékának. Fontos az is, hogy csak a teljesült rendelésekért kérnek jutalékot. Ha valaki félre rendel, vagy valamiért nem valósul meg a teljesítés, akkor nem kell arra jutalékot fizetnem.
Nem sok az a 2,95%+Áfa az online fizetés jutalékának? A banki jutalékok csak 1-1,5%-on mozognak és nincs áfa.
Először ez nekem sem tetszett. Ha bankkal szerződök közvetlenül, akkor csak 1-1,5%. De ez is csak a távolság illúziója. Kell hozzá bankszámlát vezetni és sok az apróbetűs költség (csatlakozási díj, rendszerhasználati díj, stb.). Ezt mindenki ismeri. De rácsatlakozni egy banki rendszerre már nem egyszerű és gyakorlatilag kell hozzá egy olyan saját rendszer, amivel rácsatlakozhatok egy bakra. Ez nem csak bonyolultan hangzik, hanem az is. És nem elég létrehozni egy ilyen rendszert, hanem ezt üzemeltetni is kell. Ez egy igazi púp lenne a hátamra. Cukrász vagyok. Nem akarok ilyennel foglalkozni. Ha ezt Ők megcsinálták és ha ennek az az ára, hogy a 1,5 helyett 2,95 %-ot fizetek, hát… Hajrá. Ezt elfogadom. Ez a költségkülönbség egy tízezer forintos tortánál pont 80-100 Ft. A plusz Áfa-val kapcsolatban meg csak annyit, hogy ezeket a kérdéseket általában nem is értem. Vagy az államnak utalom tovább, vagy nekik fizetem ki. Ettől nem lesz több kiadásom, csak máshova fizetem.
Összességében milyen a tapasztalata? Bár úgy tűnhet az olvasónak hogy egy igazi PR cikkhez méltón bekérdezünk a rendeljitt.hu javára.
Csak jót tudok mondani. Ráadásul mások javaslatára is készítenek fejlesztéseket, amiket általánosságban érvényesítenek a teljes rendszerre, így minden frissítéskor azonnal okosabb lesz a rendszer. Ha kérdezik, ajánlom.
Tamással és Vikivel egy kis étterem tulajdonosaival és üzemeltetőivel készült az alábbi riport:
Hogy kerültetek kapcsolatba a rendeljitt.hu-val?
Egy üzleti kapcsolat folytán már egy ideje ismertük a rendeljitt.hu fejlesztőit. Azt tudtuk, hogy értékesítési szoftvereket készítenek, de azt, hogy a vendéglátás számára is készítettek egy értékesítést támogató szoftvert, nem tudtuk. Kicsit meg is lepett, amikor megkérdezték, hogy véleményeznénk-e? Nem is értettük. Addig nem nagyon kérdezett senki sem arról, hogy minek kellene egy ilyen szoftverben megvalósulni. Párommal már, jó ideje vagyunk a vendéglátásban és ismerünk jó néhány szoftvert, de eddig maximum azt kérdezték, hogy tetszik-e az, ami van? Esetleg az a kérdés került elő, hogy kell vagy nem, de azt sosem kérdezték meg, hogy mi legyen benne, hogyan működjön, hogy lenne jó nekem? Ők megkérdezték.
Kicsit tündérmesének hangzik. Gondolom ezután történt minden úgy, ahogy a nagy könyvben meg van írva…
Igen is meg nem is. Elmondtuk a jelenleg elérhető rendszerek hiányosságát, hátrányát, és a kiszolgáltatottság érzésünket. A rendeljitt.hu akkor még csak gyerekcipőben járt. Elsődleges céljuk az volt, hogy a sorban állás megszüntetésére fejlesszenek egy alkalmazást. Félreértés ne essék. Nem a járvány miatt akarták ezt. Csak azért, mert vevőként már unták a sorban állást. Nekünk ilyen problémánk nem volt. De a házhoz szállítással gondjaink voltak. A futáros nagy platformok rugalmatlanok voltak. Túlárazottnak éreztük azokat. Nehezen lehetett hozzájuk alkalmazkodni. A vásárló közönségünk a hétköznapi emberek és az árszintünk is ehhez igazodik. Egyszerűen nem fér bele a 20-30% felár, vagy jutalék és az ezen felül a futárok díját is magasnak találtuk. Nincs ezzel gondunk és nem akarjuk ezt leszólni, mert meg van a nagy platformok helye is a piacon, de az, hogy az átlag 1000 Ft-os ételeinkből 1800-2400 Ft-os ételek legyenek, nem fért bele. Ha meg átvállaljuk a jutalékot, akkor nem marad semmi. Szóval hamarosan kikristályosodott, hogy saját futárral kell dolgoznunk. A kérdés az volt, hogyan gyűjtsük be a megrendeléseket úgy, hogy ne hívjanak fel és ne legyen teendőnk a rendelés berögzítéssel. Ez egy nyitott, úgymond lebegtetett megoldandó feladat, kérdés volt. Ekkor jöttek a rendeljitt.hu-val. Mondták, hogy ez a terület még nulláról lesz felépítve. Mondjuk el, hogyan szeretnénk és úgy lesz. Így búcsúztunk el. És ekkor jött a karantén, a lezárások, nyári szünet, egy felújításunk stb. Nem gondoltuk, hogy lesz folytatás. Miért is lett volna? Nagyon meseszerű volt.
Ezek szerint lett.
Igen. Ősz közepén belejentkeztek, hogy kész vannak azzal, amit kértünk. Mi, akkor a felújítás közepén voltunk, így kértem, hogy januárban induljunk. Mikor újra bemutatták a rendszert meglepett, hogy megvalósították benne mindazt, amit kértem.
Mit kértetek?
Több dolgot. Az egyik az, hogy többféle összerendelést lehessen megvalósítani a kínálatban, vagy a kosárba rakás során. Pl. főzelékekhez többféle feltét közül lehessen választani. A főételekhez többféle köretet. Ez egyértelműen, egyszerűen választható legyen a kosárba rakáskor. Ha többféle mennyiség van egy termékhez, akkor azt könnyen lehessen választani és ne valami kifacsart logika szerint, amit a vevőknek meg kell érteni. Nem egy fejtörőt akarok a vevőkre kényszeríteni, hanem egy kézenfekvő, egyszerű megoldást. Talán a legfontosabb kérésünk az volt, hogy online ki lehessen fizetni a rendelést, de ne automatikusan.
Ezt nem értem, hogyan nem automatikusan?
Az automatikus online fizetéssel az a baj, hogy bármit ki lehet fizetni, amit a rendszer mutat. Pl. van még 4 adag sertéspöri a kínálatodban, így azt nem kapcsolod le, de mi van, ha a következő percben, valaki rendel 8-at és azt ki is fizeti online. Ez ciki. Helyre kell hozni, kellemetlen, stb. Ezért azt kértük, hogy legyen benne egy jóváhagyási lépés. Ha rendel valaki, jóvá kell hagynom a rendelést azzal, hogy engedélyezem a kifizetését.
Húh, ez bonyolultnak tűnik.
Nem nem az. Kb. 2 klikk a képernyőn. A harmadik klikk a tableten az, hogy megadom, hogy a fizetést követően, mikor jöhet érte vagy, hogy mikor adom át a futárnak.
Lehet így időzíteni az átvételt, átadást?
Igen ez az eredeti rendeljitt.hu-s gondolatból származik. Ezt a fejlesztők tartották rendkívül fontosnak. Mi nem annyira, de már látjuk az értelmét. Elkerülhető a tolongás, nincs felesleges várakozás. Méltányos a vevőkkel szemben és nem utolsó sorban nekünk jó.
Volt más kérésetek is?
Igen. Több apróság, mint pl. az, hogy egy klikkeléssel azonnal aktiválni, inaktiválni lehessen a kínálatban egy terméket. Mivel főételként is kínálunk pl. pörköltöt és feltétként is, így fontos, hogy ezek a parancsok az egész rendszerre érvényesüljenek azonnal. Ne legyen az, hogy főételként is ki-be kell kapcsolni és feltétként is. Kértünk még egyszerűsítéseket, gyorsításokat és volt egy futurisztikus kérésünk is, de megoldották.
Ez mi volt?
Általában egy két napra előre készülünk a kínálattal, de a menüket, akciókat már kb. két héttel előre is tudjuk tervezni. Kértük, hogy adott napra, vagy akár 14 napra elő lehessen fizetni de nem mindenre, csak a menüre. Így a menünek külön tudtunk egyedi árat meghatározni, vagyis annak, aki előfizet, tudunk akár olcsóbban is ajánlani. Ez azért jó, mert jó előre tudunk kalkulálni a mennyiségekkel, így nagyobb piacot érünk el úgy, hogy az általános árszintünket nem kell babrálni. Gyakorlatilag más áron tudunk kínálni előfizetés esetén. Nagy ételgyáraknak vannak ilyen rendszereik, megoldásaik, funkcióik. És már nekünk.
Nem zavar az, hogy nem kép struktúrájú a rendszer? Nem képekre épül. Mindegyik másik ilyen.
Lehet benne képeket feltölteni, de ezt nem tartom fontosnak. Nem gondolom, hogy egy tökfőzeléket sertésprökölttel le kellene fényképezni. A fasírtról kell kép? Egy sörről, vagy pálinkáról? Minek? Mindenki más képekkel operál, de Ők nem. Ez szerintem jó. Ha kell kép, tudsz feltölteni, de nem ez a lényeg. Ha valaki nem tudja elolvasni, hogy tökfőzelék, akkor az a képből sem fog kiderülni. Az egész rendszer moblira lett optimalizálva. Képek megjelennek ott is normálisan, de a gyors kezelhetőség halála szerintem a fényképek tekergetése egy mobilon. Természetesen rendesen fut tableten, vagy PC-n is a vevőnél és az eladónál is. A fontos inkább az, hogy gyors legyen, egyszerű, személyre szabható nekem és az ügyfélnek is. Minden folyamat automatikus. 15 - 20 folyamatot modelleztek le. Nem is használjuk a felét sem, de teljesen támogatja a folyamatainkat.
Akkor folytatjátok együtt tovább? Vagy van más valami amit most fejlesztenek nektek?
Nem igazán kértünk semmit. Megvagyunk velük. Megtaláltuk amit kell. De amúgy is, amilyen lendülettel fejlesztenek, mindig csak kapjuk az értesítést, hogy frissítettek. Olyan kényelmi és praktikus szolgáltatásaik vannak, hogy öröm a munka a platformjukkal. Már most is van benne egy csomó olyan statisztika, kimutatás, ami az adminisztrációnkat is megkönnyíti, sőt automatizálja az elszámolásokat is, de elárulták, hogy van egy olyan nagyívű fejlesztésük, hogy a készletnyilvántartást, standolást, beszállítók nyilvántartását is megvalósítják. Így olyan teljes éttermi vendéglátós szoftverré válik a rendejitt.hu, hogy nem kell majd egyszerre több rendszert üzemeltetni, csak egyet. Ezt.
Egy hetedik kerületi bár üzletvezetőjét kérdeztük a rendeljitt.hu-val és az automatapincér funkcióval kapcsolatban, hogy a kb. 40 asztalos bár, terasszal, hogyan használ egy rendelési felületet?
Hogy kerültetek kapcsolatba a rendeljitt.hu-val?
Az egyik hirdetésükre lettünk figyelmesek. Partnert kerestek a teszteléshez, fejlesztéshez. A sorban állás megszüntetésére irányuló fejlesztésüket érdekesnek találtam, de a mi működésünkbe nem volt beilleszthető. Először nem találtunk kapcsolódási pontot. Asztalnál vesszük fel a rendeléseket felszolgálóval, így nem alakul ki nálunk tolongás a pultnál. Azért meghallgattam Őket. Egy jót beszélgettünk. Érdekesnek és izgalmasnak találtam a nyitottságukat. Megkérdezték, hogy van-e olyan probléma, amit szoftvresen támogatni lehetne? Van megoldásuk a túlterhelésem kezelésére.
Mire gondoltak a túlterhelésnél?
A csúcsidőszaki káoszra, úszásra és fejetlenségre. Általában erről nem beszélünk, de ilyen van. Gondoljanak bele. Elég frekventált helyen vagyunk. Estére az összes asztalunknál vendég van. Az elejét még bírjuk menedzselni, de 40 asztal, este 8 óra… Italgőzös vendégek.... Ezt már elég nehéz kezelni. Néhány vendég már indulna, az újak már leülnének az előre lefoglalt asztalukhoz, de a régiek még várnak a fizetésre, de a szomszéd asztalnál még nem találták ki, hogy mit kérjenek és feltartják a pincért... Aki már kért, az türelmetlen, hogy mikor kapja… Egy 8 fős társaság, aki fizetni szeretne, külön elszámolást kér, de már 4 órája ott vannak és már arra sem emlékeznek, hogy ki mennyit fogyasztott és várunk arra a vendégre a társaságból, aki még nem tért vissza a dohányzásból...
És erre volt megoldásuk?
Igen. Egy koncepciójuk. Együtt dolgoztuk ki a részletek. Illetve mondták, hogy milyen megoldás lehet és én választottam.
Milyen megoldás született?
Úgy fejlesztették az applikációjukat, hogy egy vendég a telefonjáról tudjon rendelni egy adott asztalhoz. Az a folyamat, hogy egy felszolgáló fogadja a vendéget egy asztalnál. Köszönti és tájékoztatja a vendéget, hogy van ilyenre lehetőség. Ha kérik, akkor az asztal megnyitásakor generálódik egy pinkód. Az asztal számával és a pinkóddal együtt tudnak rendelni az asztalhoz a telefonjukról.
Ez miért olyan hasznos? Miben segíti ez a munkátokat?
Ideális esetben képes a munkánk 70-80%-át megoldani helyettünk. Ez sokkolóan magasnak tűnhet, de nem az. Vendég jön, én fogadom. Használja a rendszert. Azon keresztül leadja a rendelését és ki is fizeti. A végén megy. Ha kérdése van, örömmel kiszolgálom személyesen, de ahhoz, hogy egy társaság kérjen néhány sört, néhány pálinkát, üdítőt, és valami rágcsát, ahhoz az applikáció tökéletesen elég. Ha kifizetik minden rendelésüket a rendelési folyamatok végén online, akkor nincs végső elszámolás. Nem kell várni a zárásra. De akkor is, ha nem fizetnek online, vagy csak részben fizetnek, mert erre is van lehetőség, akkor is látják, hogy mennyit fogyasztottak, így elszámolási problémák sem keletkeznek. Minden gördülékeny. Több ügyfelet tudunk kiszolgálni gyorsabban. Mindenki elégedett. Nagyon praktikus megoldás. Gyakorlatilag nem kell felvenni a rendelést személyesen, nem kell elszámolni, nem kell visszajönni a pultba és felütni a rendelést a gépbe, asztalhoz rendelni, stb. Csak kivinni a rendelt tételeket. A vendéglátásban a hatékonyságot nehéz növelni. Jó ideje úgy tekintünk erre, hogy ez már így is marad. Soha nem gondoltam volna, hogy a digitalizációval ilyen mértékű hatákonyság növelést tudunk elérni. Kevesebb emberrel, nagyobb forgalmat és ami a legfontosabb, nagyobb ügyfél elégedettséget tudunk elérni. Már az is megfordult a fejünkben, hogy a rendeljitt.hu-n leadott rendelésekre nem kérünk felszolgálói díjat, de a személyes kiszolgálás esetén igen. Ezzel ösztönözve az applikáció használatát.
Mi a következő lépés?
Most? Várunk. Így a 3. Hullám elején nem túl sokat tehetünk. Várunk a nyitásra. A rendeljitt.hu-t kértük egy fejlesztésre. Arra, hogy a rendeljitt.hu-n csináljanak asztaltérképet a felülethez. Ezen dolgoznak. Még nem ellenőriztem, de úgy hallom, hogy a standolást és a készletgazdálkodást is megvalósították. Ha ezek mind meglesznek, akkor gyakorlatilag teljesen komplex rendszerünk lesz.
Riport a fejlesztővel a rendszer létrehozásáról, a céljáról, küldetéséről.
Mi inspirálta a rendeljitt.hu létrehozását?
Ez egy hosszú folyamat eredménye volt. A terület profilba vágott ugyan, mert értékesítési szoftvereket fejlesztünk 2007-óta, de nem akartunk soha vendéglátós szoftvereket fejleszteni. Alapvetően ezeket nagyon egyszerű szoftvereknek gondolom. Gyakorlatilag egy vendéglátós szoftver kb. 80%-ban a nyilvántartásról szól. Egy kis része az az elszámolásról és a rendelések kézi berögzítéséről. Mivel a technológia már nagyon régóta adott, nem értettem, hogy miért nem csinálta már ezt meg valaki. Miért nem oldották már meg, hogy telefonról tudjak rendelni egy bárban, büfében, étteremben, strandon, koncerten és ne kelljen birkaként egy sorban ácsorogni, míg leadhatom a rendelésemet. Aztán meg tovább ácsorogni, míg kiszolgálnak. Borzasztóan utálok sorban állni. De szerintem mindenki más is. Nem tolakodni akarok, nem azt, hogy előbb szolgáljanak ki, csak azt, hogy ne kelljen sorban állnom. Leadom a rendelést és elmegyek focizni a haverokkal vagy élvezem a koncertet vagy játszok a gyerekeimmel. Ha kész a rendelésem, a teló csipogjon, rezegjen vagy valami és oda megyek a pulthoz átvenni és kész. Miért ilyen nehéz ez? Többször töprengtem azon, hogy ez jó a vendéglátónak? Megkérdeztem. A válasz az volt, hogy nem. Ez rossz. De ez van. “Rossz az, hogy itt topognak a pultnál és itt találják ki, hogy mit kérjenek. Sokszor a pulthoz érve hívják a haverokat, családot telefonon, hogy ki mit kér. Mindenki áll és nem történik semmi, csak a feszültség és az elégedetlenség nő”. Szuper! Gondoltam. Akkor ez mindenkinek rossz. De akkor miért van ez még mindig így? Mivel értékesítési szoftver területen dolgozom, így vannak ismerőseim szép számmal ezen a területen, így rá tudtam kérdezni a vendéglátós szoftverek működésére, és rálátást szerezni az egész piacra.
És mi derült ki?
Kiderült, hogy az éttermi szoftverek jelentős részét már több, mint 20 éve írták és jó esetben néhányszor történt rajtuk egy kis ráncfelvarrás. Van olyan is, ami már 40 éves. Persze, ezt úgy adják elő az értékesítők, hogy ez előny. A legtöbb ilyen szoftver több százezer Forintba némelyek milliókba kerülnek. Ami önmagában nem lenne gond, mert ha megtermeli az árát és kielégíti a vele szemben támasztott igényeket, akkor jó, de a felhasználók igényszintje már bőven meghaladta az ilyen szoftverek képességeit. A legmeglepőbb, hogy ezek még dobozos szoftverek. Telepíteni kell, egy gépre szól, szinte lehetetlen a frissítése, távfelügyelete, távirányítása, távolról való ellenőrzése. Ha a gép tönkre megy és ki kell dobni, akkor veszik vele együtt a szoftver is. Nem is értettem, hogy lehetnek még ilyenek a piacon, de vannak, sőt, ez a jellemző.
És hol van a rendeljitt.hu helye a piacon? Szakosodik valamire? Mitől jobb, több, mint a versenytársai? Hová pozícionálja magát? Mi a célja, küldetése, feladata?
Mindezekre a választ úgy kapjuk és értjük meg, ha távolról és összefüggéseiben vizsgáljuk ezt a kérdést. A vendéglátás és a folyamatai ha digitalizálhatósági szempontból tekintünk rá, akkor 3 nagy területre bontható, csoportosítható.
Ez így egy kicsit általános. Mit jelentenek ezek és mit jelent az, hogy semmiképpen nem komplexek?
A “rendelés kezelő platformok kikerülése” kifejezéssel arra céloztam, hogy sokan nem bírják azok költségszintjét. Nem tudják áthárítani a vevőikre, vagy átvállalni azt. Sokat cikkeznek erről. Sokan fenntarthatatlannak gonodlják, hogy 20-30%- jutalékokat fizessenek. Ez az egyik ok ami miatt saját webáruházba fektettek. Egy másik ok az, hogy a nagy platformok rugalmatlanok. Úgy állnak a kérdéshez, hogy ez van, ezt kell szeretni. Vagyis a vendéglátónak kell alkalmazkodni olyan keretekhez, amibe egyébként nem fér bele. Kérem, senki ne értsen félre, nem célom kritizálni a nagy platformokat. Hasznos szolgáltatásaik vannak. Főleg azok, hogy többen futárt is biztosítanak. Sok vendéglátó a túlélését köszönheti nekik. Soknak megfelelőek a szolgáltatásaik. Hála nekik. Puszi. De nem arról beszélek, ami jó működik, hanem arról, ahol hiányosságok vannak. És itt kerülünk mi a képbe. Azt, hogy a webáruházakat béna kacsának tituláltam sem igaz mindegyik vendéglátós webáruházra, de a legtöbbre igen. Egy vendéglátós webáruháznak sokkal többet kell tudnia és szakosítottnak, specializáltnak kell lennie. Nem jó erre az, hogy fogok egy webáruház motort, amivel korábban illatszereket kínáltak eladásra, és a szappan terméket kicserélem levesre. De született már cikk erről a témáról. Egy cukrásszal készült, aki pont ezt a kérdéskört boncolgatta.
Akkor itt most általánosságban értve az a feladat, hogy az értékesítési területen megfelelő szinten digitalizáljanak, mert a többi már jól működik?
Nem. Illetve elsődlegesen igen, de nem szabad itt megállni. Ez itt a komplexitási probléma. Tegyük fel, hogy egy vendéglátó megoldja egy alapszinten az értékesítési feladatokat, annak automatizálását pl. egy platformmal, vagy akár egy saját fejlesztésű webáruházzal, vagy weboldallal. De ezután mi történik? Kézzel beütik a készletkezelési rendszerükbe a fogyást, vagy a címet felírjuk egy cetlire? Vagy mi lesz ezután. Vannak már arra törekvések, hogy pl. a platformok átadják az adatokat éttermi szoftvereknek, így legalább az adatátadás megtörténik. Ezek már valahol jól működnek, de akkor is kettő vagy több rendszert kell egymás mellet szinkronban üzemeltetni kézi vezérléssel, nyomkodással. Ezek a szinkronban üzemeltetett megoldások amúgy sem érik el a szükséges minimumot és meg sem közelítik azt a digitalizáltsági szintet, ami igazi hatékonyságnövekedést jelente a vendéglátónak. Ha meg ezt nem éri el, akkor azt sem, hogy a nyereségessége, eredményei, kényelmi szintje növekedjen a vendéglátónak.
Hogyan határoznád meg a rendeljitt.hu-t a versenytársakhoz képest?
Sehogy. Nem az a cél, hogy hozzájuk képest határozzam meg magunkat. Természetesen a piaci szereplők várják ezt a fajta kommunikációt, és várják, hogy azokhoz képest mutassam be, hogy mitől vagyunk jobbak. Ez érthető, mert azokat ismerik, azok a lehetőségeik vannak, de a cél sosem az volt, hogy az általuk nem lefedett térben találjak egy rést és azt kitöltsem. Említettem, hogy értékesítési rendszereket, szoftvereket építünk, fejlesztünk már 2007 óta elektronikus kereskedelmi területre. Láttam a lehetőséget, a hiányt és ebből fakadóan egy minden vendéglátós területet magába foglaló rendszer kialakítását tűztem ki célul. Ez sok fejlesztéssel jár. Szinte hetente, havonta frissítjük a rendszert. És nem állunk meg. Ez lett a hobbim, ez lett a célom. Az éltető elemeim egyike lett ez a rendszer. Egyszerűen imádom. Akarom a kihívásokat. Akarom, hogy mondják el, hogy hol, milyen területen fejlesszünk. Sokszor köthettem volna kompromisszumot, hogy ezen, meg ezen a megoldáson már nem változtatok…, hogy már így is jobb, mint a szükséges vagy, mint a konkurenciáé, de nem tettük és tovább fejlesztettük, tökéletesítettük a rendszerünket. A nüanszokat is megléptük és ez így is marad. Ebben a szellemben élünk, dolgozunk.
A válság, mint lehetőség. A járványhelyzet, ami vendéglátósokat érintő probléma, de vendéglátós eszközökkel nem megoldható.
Mit kell észrevenni ebben a helyzetben, milyen lehetőségek vannak, mit kell és miben lehet változtatni?
A járvány okozta válság, olyan helyzetet teremtett, amit nehézkesen lehet kezelni vendéglátós eszközökkel. A klasszikus eszközök, amikkel a vendéglátók operálhatnak, nem alkalmasak a válság kezelésére, mert mind arra alapulnak, hogy a vendégek elmennek hozzájuk. Ha vendéget nem tudják a vendéglátó egységben, mint a fogyasztás helyszínén elvarázsolni, akkor szinte minden versenyelőnyük elszáll. A járvány okozta korlátozásoknál, csak elvitelre vagy házhoz szállításra lehet ételt kiadni. Ebből fakadóan az a helyzet állt elő, hogy a vendéglátó egy étel gyártó egységgé változott. Természetesen fontos, hogy jó és finom legyen az étel, de ha nem tudom helyben elfogyasztani, és élvezni a hely hangulatát, a kiszolgálást, a programokat, és otthon dobozból kell megennem azt, amit kapok, akkor kicsit ledegradálva ezt a helyzetet, kaját hasonlítok kajával. Így a harcsapaprikás túróscsuszával akkor sem fog 1000-1500 Ft-nál többet érni számomra, ha egy előkelő étteremből származik bárhogy is fáj az igazság. Lehet, hogy többet adok bizonyos éttermek ételeiért, de ha nem kapom meg a hely nyújtotta pluszt, akkor nem akarom kifizetni annak az árát. És van egy másik probléma, ami talán súlyosabb ennél. Ez pedig az, hogy ha már kaja kajával van hasonlítva és ezt házhozszállítással kérem, akkor ez már internetes vásárlás, amivel szemben más követelményeket támasztok, mint a vendéglátóhelyen való elfogyasztásnál. Ezt a problémát meg kell érteni és el kell fogadni. Ha házhoz szállítással rendelek ételt, akkor ugyanazt várom a rendelési folyamattól, eszközöktől, mintha cipőfűzőt vásárolnék egy webáruházból. Sőt ennél többet, de semmiképpen sem kevesebbet. El kell fogadni, hogy ilyen körülmények között ez étel egy bármely más cikkhez hasonlóan rendelhető termék. Semmi pluszt nem kapok. Ha borsófőzeléket hasonlítok borsófőzelékkel, mind a kettőt házhoz rendelve, akkor ez egy kereskedelmi folyamat. Csomagküldő internetes kereskedelmi folyamat.
Ez így elég meredek. Mi következik ebből, hogy ugyanazokat a kényelmi szolgáltatásokat meg kellene kapni, mint egy webáruháznál?
Ez is csak a minimum. Mindenkinek elvárása, hogy lássa a kínálatot. Az aktuális legyen. Ha megvesz valamit, akkor az a terméket ki is legyen szolgálva. Ki tudja fizetni a vásárlási folyamat végén, ha nem akar a futárral készpénzezni. Látni akarja a folyamatban a minimális rendelési értékeket, össze tudja ollózni, hogy milyen feltétet kér, vagy milyen köretet. Meddig viszi el a futár és mennyibe fog kerülni és ezt a villamoson ülve is le tudja adni egy applikáción vagy felületen keresztül, ahogy egy webáruházban. De ez azért csak a minimum, mert ettől több igényünk van. És itt többet kellene tudni teljesíteni. Ha most vagyok éhes, akkor most akarok enni, vagy ha időzíteni szeretném, akkor azt is meg lehessen tenni egy felületen keresztül stb. Az sem árt, ha kapok egy értesítést, hogy elindult a futár, vagy hogy mikor kapom meg az ételt.
És mennyire felelnek meg ezeknek a vendéglátók?
Nézzenek körbe. Van, hogy egy vendéglőnek még weboldala sincs. Van, hogy még a facebookon sem található meg, vagy nincs fent a telfonszáma. Általános, hogy csak egy weboldal van, ami nem dinamikus. Ha felhívjuk, akkor tollal írják füzetbe, hogy ki mit kér. Jó esetben egy szoftverbe pötyögik be. Ez a valóság. Természetesen itt is vannak, akik digitálisabbak, de nem róluk beszélek. Bár a digitalizáltabbak is csak részben azok. Sok a tennivaló ezen a területen, de nem hibáztatom és korholom a vendéglátókat. Eddig nem volt erre szükség. A csomagküldő és webes kereskedelemnek volt 20 évre elérni egy olyan szintre, egy iszonyatosan kiélezett versenyhelyzetben, amilyen szintre most egy pillanat alatt kellene a vendéglátóknak elérniük. Ez nem várható el tőlük, de a piac és a vásárlók könyörtelenek. Ha valaki meglépi ezt és zöldborsó főzelékkel vesz részt egy zöldborsó főzelékes versenyben olyannal szemben, aki ezt nem lépi meg, az nyer. Ez egyértelmű. Ezért van az, hogy akik váltottak és ezt meglépték, azok még járványhelyzet idején vendéglátóként is hasítanak. Észrevették a lehetőséget, a szükségszerűséget. Digitálisan fejlesztettek, átárazták magukat, átváltottak étel “gyártásra”, átálltak házhoz szállításra és ezzel nyertek.
De van fény az alagút végén? Felismerik ezeket az éttermesek?
Bárcsak azt mondhatnám, hogy igen. Sajnos a generációs probléma itt is tettenérhető. A 20-as éveiben járó korosztálynak nem probléma az átállás, az ilyen rendszerek kezelése. Ők nyitottak és elég komoly elvárásaik is vannak. Ők hajlandóak tudás, képesség alapján dönteni egy-egy rendszer bevezetéséről. A 30-as korosztály kötelezőnek tartja, de már annyira nem rugalmas, viszont vezethető. Ők még leülnek, hogy maguk állítsanak be egy rendszert és maguktól jönnek rá egy-egy rendszer korlátaira és lehetőségeire. Rájuk jellemző, hogy elkezdik a digitalizálási folyamatot, de nem biztos, hogy ezt ki akarják maxolni. A leggyakoribb hiba, amit a digitalizáció során elkövetnek az, hogy csak egy bizonyos szinten valósítják azt meg. Gyakran félbehagyják a folyamatot. A 40-es korosztály már nehezen vált. Őket már nagyon kell támogatni a döntéshozatalban. Nehéz rávenni Őket a váltásra. Szülőktől még a “telefonon felveszem a rendelést és leírom egy papírra” technikát látták. Nem nőttek fel kütyükkel. Az 50-es korosztály… Nagyon kemény dió. Szinte lehetetlen rávenni Őket a váltásra. Inkább a kibekkelést választják. A változást valószínűleg a fogyasztók fogják kikövetelni. Ha egy 20-as éveiben járó fiatal, ha elmegy egy buliba, neki természetes lesz, hogy applikáción rendeljen italt, ha a vendéglátó ad rá lehetőséget. Az étel házhoz szállításnál meg már mindenkinek, aki így vásárol vannak igényei és elvárásai a rendelési folyamatokkal szemben, ahogy azt korábban említettem.